Etiske retningslinjer

Etiske retningslinjer

Omfang og anvendelse

Denne koden er etablert for å understreke de grunnleggende prinsippene som styrer vår virksomhet, vår daglige drift for ansatte, og vårt forhold til ansatte, kunder, leverandører og underleverandører.

Retningslinjene fastsetter at Work System virksomhet skal være preget av overholdelse av lover og forskrifter vi er underlagt, men også at disse utgjør et minimum for vår adferd.

Kravene i disse reglene for god oppførsel er basert på prinsippene i FNs Global Compact og den veiledende standarden ISO 26000 om samfunnsansvar på områdene menneskerettigheter, arbeid, miljø og anti-korrupsjon.

Miljø

For Work System, er ansvar for bærekraft en viktig del av virksomheten. Vi tar vårt ansvar for bærekraftig utvikling og arbeid for kontinuerlige forbedringer i organisasjonen og gjennom leverandørkjeden. Work System streber etter å ha en virksomhet som på en positiv og bærekraftig måte bidrar til samfunnet vi opererer i. Alle operasjoner fører til miljøpåvirkning av ulike slag, og Work System skal arbeide for å minimere all miljøpåvirkning ved å ta aktive, bærekraftige valg.

Våre kjerneverdier

Hastighet - Enkelhet - Stolthet - Ambassadør - Glede

Disse skal underbygge disse retningslinjer, vår virksomhet, våre relasjoner og våre ansatte. Arbets relasjoner innen arbeidssystem og mellom Work System og dets leverandører og kunder bør preges av ærlighet og integritet.

1. Samarbeidspartner

Våre ansatte er vår viktigste ressurs, og Work System streber etter å være en attraktiv og rettferdig arbeidsgiver. Vi tar til orde for åpenhet, deltakelse og ærlighet for et engasjerende, kreativt og effektivt arbeidsmiljø.

Aktiviteter som rekruttering, lønnssetting, utdanning og opprykk er basert på kompetanse og kvalifikasjoner for arbeidet og uten hensyn til nasjonal opprinnelse, alder, kjønn, religion, seksuell orientering, politisk tro, fagforeningsdeltakelse, sivilstatus eller funksjonshemming. Mangfold styrker vår virksomhet med flere perspektiver, ulik kompetanse og økt forståelse av ulike behov og forventninger.

Work System tolererer ikke noen form for trakassering eller vold på arbeidsplassen. Work System har en systematisk arbeidsmiljøledelse med sikte på å forebygge HMS-risiko og fremme et trygt, sikkert og bærekraftig arbeidsmiljø.

2. Kunder

Ærlighet og integritet i alle kontakter med våre kunder er en forutsetning for lønnsomme og bærekraftige forretningsforbindelser. Vi gir våre kunder nøyaktig produktinformasjon og gir bare forventninger til våre produkter og vårt selskap som vi kan leve opp til.

Work System leverer produkter som er en arbeidsmiljøfaktor for kunden, noe som krever at produktkvalitet og sikkerhet er av største betydning i alle våre faser.

Vi har et profesjonelt forhold der den ærlige virksomheten er i fokus. Vi aksepterer aldri gaver og bestikkelser.

3. Leverandører

Work System forventer at leverandører og deres underleverandører utfører sin virksomhet i samsvar med de høyeste standarder, prinsipper og standarder som disse etiske retningslinjene er basert på. Work System følger opp overholdelse av kravene i reglene for god oppførsel.

Work System forventer at leverandørene kommuniserer reglene for god oppførsel til ansatte og underleverandører på en forståelig måte for dem.

Leverandører av arbeidssystemer og deres underleverandører skal overholde lovene og forskriftene som gjelder i landet de opererer i. Hvis noen av kravene i denne koden er i konflikt med lovene i forretningslandet, skal lovgivningen ha forrang.

Work System krever ikke at leverandører skal sertifiseres i kvalitet og miljø , men de skal kunne vise rutiner for hvordan de jobber systematisk på områdene.